Lessenserie vol 'straatkunst'

Veel kunst ontstaat gewoon op straat. In dit project met meerdere lessen beleven kinderen kunstdisciplines die laagdrempelig in hun eigen leefomgeving kunnen worden bedacht en uitgevoerd.

We experimenteren met Streetbeats (drummen op afvaltonnen), Streetdance, Street Art en Rap.

Enthousiaste workshopleiders komen met alle benodigdheden naar jullie eigen locatie.

Inhoud Street Vibes project

Onze kundige en enthousiaste workshopleiders komen een aantal keer naar je locatie, om steeds 1 of meer groepen workshops te geven. Elke dag of elke week kan er een andere kunstdiscipline worden beleefd. Met onze lesbrief kunnen de eigen juffen en meesters de groepen voorbereiden.
Het project kan worden afgesloten met een presentatie door de kinderen.

De precieze indeling van het project is flexibel en kan in goed overleg worden vastgesteld. Een voorbeeld:

Dag 1: Streetdance

Dag 2: Rap

Dag 3: Street Art

Dag 4: Streetbeats op afvaltonnen

...image
...image
...image
...image
...image
...image

Belevingswereld & Kennisniveau

Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 kunnen van primair onderwijs kunnen dit project met veel plezier volgen.
De werkwijze van de workshopleider zal verschillen per leeftijdscategorie. In de leeftijd van 7–9 jaar zal de workshopleider de leerlingen meer werken vanuit herkenbare beelden en muziek. Veel werken met voor- en nadoen.

Wanneer de leerling 10 jaar en ouder is zal hij/zij beter staat zijn om abstract en conceptueel te denken zal de workshopleider het accent leggen op het verkrijgen van een brede blik met betrekking tot de behandelde kunstdisciplines.

Leerdoelen

  • Herkennen van de karakteristieken van kunstdisciplines en het kunnen plaatsen in de culturele context. (Kerndoelen 1, 56)
  • Onderzoeken van geluiden uit meegebrachte objecten. Zoeken naar ritmische/muzikale mogelijkheden met deze klanken en spelen met volume, toon en tempo. (Kerndoelen 1, 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en zelf inbrengen. (Kerndoelen 54, 55, 58)

Lees meer in onze leerlijnen cultuuronderwijs.

Wie regelt wat?

  • Dans: De klant zorgt voor een gymzaal of groot leeg lokaal (minimaal 60m2). De workshopleider neemt zelf geluidsversterking en muziek mee. Voor deze workshop is het belangrijk dat de deelnemers gemakkelijke kleding en schoenen dragen.

  • Streetbeats: De klant zorgt voor een lokaal/ruimte op de begane grond zonder tafels (of tafels opgestapeld aan de kant) en met stoelen (zonder armleuning) in een kring (minimaal 50cm tussen de stoelen). De workshopleider neemt zelf de tonnen en drumstokken mee. Houd rekening met sterke geluidsoverlast.

  • Rap: De klant zorgt voor een ruimte met tafels en stoelen en een schoolbord of smartboard, en pennen en papier voor alle deelnemers. De workshopleider neemt de benodigde geluidsversterking en muziek mee.

  • Street Art: De klant zorgt voor een lokaal beeldende vorming of handvaardigheid. De workshopleider en leerlingen mogen gebruik maken van de aanwezige gereedschappen in het lokaal zoals stanleymessen, hout, spijkers, schroeven, figuurzaag, lijmpistool, etc. Het is belangrijk dat de ruimte goed geventileerd kan worden omdat er ook gebruik gemaakt wordt van spuitbussen. Bij voorkeur een buitendeur en/of een aantal ramen die geopend kunnen worden. De workshopleid(st)er neemt alle overige benodigdheden mee; borden, spuitbussen, gereedschappen, sjablonen, verf, scharen, papier, etc.

Prijs Street Vibes Project

De prijs van dit project is afhankelijk van het aantal groepen die meedoen en het aantal lessen per groep.

Neem contact op voor meer informatie en een vrijblijvende prijsopgave via het korte contactformulier op deze pagina, of uitgebreid op de contactpagina.

Bellen is vaak sneller (en leuker) op +31 (0)85-2016684.