LEERLIJN DANS BASISONDERWIJS

Uit onze leerlijn dans kunt u workshops en lessenreeksen selecteren die passen binnen uw eigen plannen en doelen, of u kunt zelfs hele lijnen inzetten voor uw basisschool of instelling.
Graag gaan we met u in gesprek over hoe wij een structurele en terugkerende bijdrage kunnen leveren aan uw cultuuronderwijs. Neem contact op via het korte formulier op deze pagina of uitgebreid via onze Contactpagina.

Terug naar de overzichtspagina Leerlijnen Cultuuronderwijs Basisonderwijs.

Breakdance

Hieronder leest u hoe de Workshop Breakdance past in onze leerlijn dans voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Breakdance.

Samenvatting workshop
De workshop begint met theoretische en praktische uitleg over wat Hip-Hop is en specifiek wat breakdance is. De workshopleider laat in een korte showcase zien hoe de verschillende dansstijlen eruit zien. Daarna volgt een actieve warming-up met uitleg over hoe je fysiek zo snel mogelijk je doel bereikt: Balans tussen trainen en rust, en kracht en lenigheid. In de workshop gaat de groep aan de slag met het aanleren van een gesynchroniseerde dans. Er is ruimte voor iedereen om naar eigen inzicht danshoudingen en bewegingen te bedenken en te presenteren aan de groep. Zo wordt er ook een eigen ontworpen gedeelte aan de ingestudeerde dans toegevoegd. Daarna volgt een presentatie waarin centraal staat op een respectvolle manier elkaar te bekijken en aan te moedigen.

Karakteristieken

  • De workshopleider inspireert de leerlingen door het laten zien van de typische Hip Hiphop en Breakdance- moves
  • Fysieke mogelijkheden met het lichaam ontdekken.
  • Aanleren van een gezamenlijke gesynchroniseerde dans.
  • Aanleren van allerlei verschillende danshoudingen en bewegingen die ieder naar eigen inzicht kan aanpassen en toepassen.
  • De leerlingen werken aan een totale choreografie
  • Ieder laat achteraf indien gewenst op een respectvolle manier zien wat hij of zij kan en leuk vindt op het gebied van dans.
  • De leerlingen doen podiumervaring op door hun dans uit te voeren

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
Leerlingen uit groep 4 tot en met 8 kunnen van primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen.
De werkwijze van de workshopleider zal verschillen per leeftijdscategorie. In de leeftijd van 6–9 jaar zal de workshopleider de leerlingen meer werken vanuit herkenbare beelden en muziek. Veel werken met voor- en nadoen. Wanneer de leerling 10 jaar en ouder is zal hij/zij beter staat zijn om abstract en conceptueel te denken zal de workshopleider het accent leggen op het verkrijgen van een brede blik met betrekking tot dans en de verschillende stijlen.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Choreografie aangeleerd krijgen. (Kerndoelen 54, 57)
  • Groepsverband choreografie ontwerpen. (Kerndoelen 1, 54, 55, 58)
  • Herkennen van de karakteristieken van Breakdance en het kunnen plaatsen van de dansstijl in de culturele context. (Kerndoelen 1, 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In een workshopreeks wordt er gewerkt aan groepsopdrachten waarin eigen bewegingen en het gebruik van attitude centraal komt te staan.

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Breakdance zijn ZumbaKids en Musical/Showdance.
Een goed vervolg op Streetdance is bijvoorbeeld de Workshop Theatersport. In de Workshop ZumbaKids zijn de kinderen op een sportieve manier bezig met dansen op een bepaald ritme. In de Workshop Musical/Showdance gaan we in op groot en dramatisch dansen gericht op publiek. In de workshop Theatersport gaan de leerlingen met hun lichaamstaal aan de slag op een theatrale.

Streetdance

Hieronder leest u hoe de Workshop Streetdance past in onze leerlijn dans voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Streetdance.

Samenvatting workshop
Streetdance is een dansvorm die op straat is ontstaan door het samenvoegen van elementen uit diverse dansstijlen uit de hip hop en urban en pop & disco danscultuur. De Workshop Streetdance wordt een unieke choreografie aangeleerd met snelle, korte en strakke bewegingen. Ook kunnen kinderen ook hun eigen creatieve dance moves laten zien die de workshopleid(st)er vervolgens probeert te integreren in de choreografie.

Karakteristieken

  • De workshopleider inspireert de leerlingen door het laten zien van de typische streetdance-stijl
  • De leerlingen kunnen vanaf de start van de workshop meteen meebewegen.
  • De leerlingen gaan aan de slag met bewegingen met hun eigen lijf vooral binnen hun eigen cirkel, zonder grote verplaatsingen.
  • De leerlingen leren waar de streetdance-bewegingen vandaan komen, welke invloeden uit andere dansstijlen zijn te herkennen.
  • De leerlingen ontwerpen samen eigen dance moves
  • De leerlingen werken aan een totale choreografie
  • De leerlingen doen podiumervaring op door hun dans uit te voeren

Aansluiting op belevingswereld & kennisniveau
Leerlingen uit groep 4 tot en met 8 kunnen van primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen.
De werkwijze van de workshopleider zal verschillen per leeftijdscategorie. In de leeftijd van 6–9 jaar zal de workshopleider de leerlingen meer werken vanuit herkenbare beelden en muziek. Veel werken met voor- en nadoen. En vanaf 10 jaar wanneer de leerling beter in staat is om abstract en conceptueel te denken zal de workshopleider meer ingaan op het verbreden van algemene kennis op het gebied van dans.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Choreografie aangeleerd krijgen. (Kerndoelen 54, 57)
  • Groepsverband choreografie ontwerpen. (Kerndoelen 1, 54, 55, 58)
  • Herkennen van de Karakteristieken van Streetdancing en het kunnen plaatsen van de dansstijl in de culturele context. (Kerndoelen 1, 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In een workshopreeks wordt er gewerkt aan groepsopdrachten waarin eigen bewegingen en het gebruik van attitude centraal komt te staan.

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Streetdance zijn Musical en Musical/Showdance Een goed vervolg op Streetdance is bijvoorbeeld de Workshop Theatersport. In de Workshop Musical/Showdance gaan we in op groot en dramatisch dansen gericht op publiek. In de Workshop Musical wordt het theatrale effect van dansen vergroot door acteren en zingen. In de Workshop Theatersport gaan de leerlingen met hun lichaamstaal aan de slag op een theatrale manier.

Musical Showdance

Hieronder leest u hoe de Workshop Musical/Showdance past in onze leerlijn dans voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Musical/Showdance.

Samenvatting workshop
In musicals loopt de verhaallijn vaak door in de songs en in grote dansbewegingen. In de Workshop Musical/Showdans stralen de deelnemers zelf als een ster op het podium. Deze veelzijdige workshop is klassikaal leuk om te doen. Groots dansen met emoties, op elkaar reageren en samenwerken staan centraal.

Karakteristieken

  • De leerlingen kunnen vanaf de start van de workshop meteen meedansen.
  • Klassikaal samenwerken om een verhaal over te brengen.
  • De leerlingen gaan aan de slag met grote dansbewegingen die gericht zijn op het publiek met grote emoties
  • De leerlingen dansen binnen hun eigen cirkel, maar ook werken ze met verplaatsingen en dansen met elkaar.
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals inbeelden, luisteren, bewegingen nadoen, samenwerken, motorische vaardigheden, praktisch inzicht en reflectie.
  • Er is ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau 
Leerlingen uit groep 4 tot en met 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Show/Musicaldans is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een denkvermogen vanaf een 7-jarige. De werkwijze van de workshopleider zal verschillen per leeftijdscategorie. In de leeftijd van 7 – 9 jaar zal de workshopleider de leerlingen meer werken vanuit herkenbare beelden en muziek. En vanaf 10 jaar wanneer de leerling beter in staat is om abstract en conceptueel te denken zal de workshopleider proberen de blik te verbreden op het gebied van dans.

Leerdoelen 
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Kennis maken met de kunstvorm musical. (Kerndoelen 1, 54, 56)
  • Inleven in een verhaal en emoties uitbeelden door middel van dans. (Kerndoelen 54, 55, 57, 58)
  • Presenteren aan een het publiek. (Kerndoelen 54, 56, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een lessenreeks van vijf tot tien lessen. In vervolglessen kunnen we werken met diverse rollen binnen de musical die in de dans samenkomen. Ook andere dansstijlen kunnen aan bod komen.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Musical/Showdance is bijvoorbeeld Musical.
Een goed vervolg op Musical/Showdance is bijvoorbeeld Theatersport, StemSterren, Streetdance of Breakdance.
In de Workshop Musical wordt het theatrale effect van dansen vergroot door acteren en zingen. In de Workshop Theatersport gaan de leerlingen met hun lichaamstaal aan de slag op een theatrale manier. Bij StemSterren gaan de leerlingen aan de slag met hun zangstem en helpt de Musical/Showdance ervaring hen om zich makkelijker te presenteren in een lied. Streetdance werkt aan meer zelfvertrouwen in het individueel dansen door de attitude die er gevraagd wordt. Bij Breakdance wordt daar balans en kracht aan toegevoegd.

ZumbaKids

Hieronder leest u hoe de Workshop ZumbaKids past in onze leerlijn dans voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop ZumbaKids.

Samenvatting workshop
In de dansstijl ZumbaKids wordt er gedanst met swingende en fitness-achtige bewegingen. In de Workshop ZumbaKids wordt er met kennis maken met enkele techniekoefeningen en wordt er op een speelse manier toegewerkt naar een danschoreografie. De workshop heeft verschillende elementen waardoor het lijf door Zumba-bewegingen getraind wordt. Je bouwt er een goeie conditie mee op! Zo wordt Zumba leuk en gezond.

Karakteristieken

  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen meebewegen.
  • De muziek is swingend zodat je niet stil kan staan
  • De workshopleider is enthousiast en kan zich inleven in het kind.
  • De workshopleider gaat op een creatieve en educatieve manier te werk.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 en 2 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. ZumbaKids is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs. In de leeftijd van 4 tot 6 jaar heeft de leerling een sterk ontwikkelde zelfwaarneming. Ze zijn goed in staat beelden en geluiden op te merken en herkennen en na te bootsen. Daarom werken we in deze workshop veel met voor- en nadoen en herhaling.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs  (download kerndoelenboekje ).

  • Kennis maken met swingende en sportieve bewegingen. (Kerndoelen 54, 57, 58)
  • Je bouwt er een goede conditie mee op. (Kerndoel 57)
  • Gevoel van ritme wordt gestimuleerd. (Kerndoelen 57, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan ook worden aangeboden in meerdere reeks lessen. In een workshopreeks:

  • Kunnen ze meer bewust met hun lijf de bewegingen uitvoeren. Bewust te zijn van hun lijf en conditie op te bouwen.
  • In een workshopreeks leren de kinderen met ritme wisselingen om te gaan door middel van bewegen.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan ZumbaKids is Zang & Dans.
Een goed vervolg op ZumbaKids is bijvoorbeeld Muziekavontuur, Stemsterren (vanaf groep 3) of Breakdance (vanaf groep 3).

Zang & Dans

Hieronder leest u hoe de Workshop Zang&Dans past in onze leerlijn dans voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Zang&Dans.

Samenvatting workshop
De workshop is een kennismaking met dansen op muziek en het zingen van een lied. Hoe zit mijn lijf in elkaar en hoe beweeg ik ermee. Wat beleef ik als ik de muziek hoor. Welke emoties horen daarbij. En waar gaat het lied over en hoe kan ik dat in de dansbewegingen laten zien. De workshopleider gaat op een creatieve en speels-educatieve manier te werk en speelt in op de emoties en de belevingswereld van het kind.

Karakteristieken

  • De workshopleider is enthousiast en kan zich inleven in het kind.
  • De workshopleider werkt met de krachtige fantasie van het kind.
  • De kinderen gaan op een speelse manier aan de slag met zingen van een lied.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen meebewegen.
  • Er is ruimte voor de eigen creativiteit van het kind om te verwerking in de dans.
  • De leerlingen kunnen op een lied meezingen en dansen voor publiek.


Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 en 2 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Zang & Dans is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs. In de leeftijd van 4 tot 6 jaar heeft de leerling een sterk ontwikkelde zelfwaarneming. Ze zijn goed in staat beelden en geluiden op te merken en herkennen en na te bootsen. Daarom werken we in deze workshop veel met voor- en nadoen en herhaling. Ook hebben ze een sterk voorstellingsvermogen. Wat hen in staat stelt nieuwe vormen te verzinnen. De leerlingen kunnen spelen met de realiteit en in deze workshop krijgen de leerlingen hiervoor juist de ruimte.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Kennis maken met bewegen op muziek. (Kerndoelen 54, 55)
  • Vrijheid beleven om te durven dansen. (Kerndoelen 1, 54, 55, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een lessenreeks van vijf lessen. In een workshopreeks:

  • krijgen de kinderen uitgebreider de gelegenheid om op ontdekkingsreis te gaan naar eigen lijf, muziek en beweging.
  • leren de kinderen verschillende liedjes, dansspelletjes en dansjes.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Zang & Dans is bijvoorbeeld Muziekavontuur.
Een goed vervolg op Zang & Dans zijn bijvoorbeeld ZumbaKids, Percussie en StemSterren (vanaf groep 3).