LEERLIJN MUZIEK BASISONDERWIJS

Uit onze leerlijn muziek kunt u workshops en lessen-reeksen selecteren die passen binnen uw eigen plannen en doelen, of u kunt zelfs hele lijnen inzetten voor uw basisschool of instelling.
Graag gaan we met u in gesprek over hoe wij een structurele en terugkerende bijdrage kunnen leveren aan uw cultuuronderwijs. Neem contact op via het korte formulier op deze pagina of uitgebreid via onze Contactpagina.

Terug naar de overzichtspagina Leerlijnen Cultuuronderwijs Basisonderwijs.

Air Drumming

Hieronder lees je hoe de Workshop Air Drumming past in onze leerlijn muziek voor het
basisonderwijs.

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Air Drumming.

Samenvatting workshop
De workshopleider van maX Music komt met een auto vol instrumenten naar jullie locatie, en
laat de kinderen ervaren hoe een popsong kan worden opgebouwd door het inspelen en
inzingen van diverse lagen.
Beats, baslijnen en andere samples kunnen worden afgespeeld en bewerkt met de speciale ‘air
drums’; bijzondere infrarood apparaten die reageren op handbewegingen van de deelnemers.

Karakteristieken
• De workshop wordt geleid door een enthousiaste en ervaren muzikant / producer.
• De leerlingen ontdekken hoe leuk het is om instrumenten te bespelen en jezelf hierbij te
uiten
• De leerlingen krijgen kennis van de technische en muzikale mogelijkheden van de air
drums
• De leerlingen leren een popsong op te bouwen met ritme, melodie, harmonie en tekst.
• In de workshop werken de leerlingen in muzikale teams waarin iedereen een eigen taak
heeft. Hierbij wordt gestimuleerd om goed naar elkaar te luisteren, en op elkaar in te
spelen
• De leerlingen werken aan hun performance met aandacht voor hun houding, stemgebruik,
gelijkheid in spreektempo, volume, lichaamstaal, gevoel voor de beat en muzikale
afspraken.
Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt vanaf groep 6 in het basisonderwijs.De belevingswereld van de
leerling wordt meegenomen in het thema van de teksten.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).
• Muziek en taal gebruiken om gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee
te communiceren. (Kerndoel 54)
• Samenwerken en reflecteren op elkaars werk (Kerndoelen 7, 37, 55)
• Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën (Kerndoelen 37,
54)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Air Drumming is goed in te zetten voor thema- en projectweken over bijvoorbeeld
pesten, maatschappijkritiek of milieu / duurzaamheid. De workshop kan desgewenst worden
uitgebreid tot een workshopserie van maximaal 4 lessen. In een workshopserie is er meer
aandacht voor het echt opnemen en afmaken van de song en de inhoud van de songteksten.
Daarbij is er meer ruimte om te werken aan alle aspecten die komen kijken bij een goede
prestatie/performance.

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand Air Drumming zijn Live Looping, DJ / Mixen, Songwriting en
Rap.

Een geschikte vervolgworkshops is Muziekproductie. In deze workshop kunnen de leerlingen
verder experimenteren met het zelf gelaagd opbouwen van popsongs, waarbij ze nog meer
mogelijkheden hebben tot het zelf (ook visueel) bewerken en mixen van de audio.

Songwriting

Hieronder leest u hoe de Workshop Songwriting past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Songwriting.

Samenvatting workshop
In deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van songs. Er wordt ingegaan op verschillende werkwijze van het schrijven van een song. De workshopleider laat recente hits en/of golden oldies horen en gaat in een onderwijsleergesprek met de leerlingen op ontdekkingstocht naar waar een ‘hit’ aan moet voldoen. De leerlingen worden geïnspireerd door de ervaren songwriter en zij krijgen ook handvatten, schrijfoefeningen om vervolgens zelf aan de slag gaan met eigen ideeën. De songteksten worden in de klas gepresenteerd en de workshopleider maakt samen met de groep een begin met het muzikale ontwerp door al improviserend te begeleiden op gitaar of piano.

Karakteristieken

  • De workshop wordt gegeven door een ervaren songwriter.
  • De leerlingen ontdekken welke aspecten een song tot een ‘hit’ maken
  • De leerlingen zijn in contact met elkaar en met zichzelf in het zoeken naar inspiratie voor een song
  • De workshop biedt creatieve ruimte om te fantaseren
  • De leerlingen leren tekst te verdiepen door beeldspraak, metaforen en het spelen met associaties
  • De leerlingen leren te werken met rijmschema’s
  • In de workshop gebruiken de leerlingen hun muzikaal inzicht in het schrijven van teksten met een metrum en passend in de muzikale eenheden van maten en maatsoort.
  • In de workshop worden de leerlingen uitgedaagd om te zingen
  • De songtekst wordt in de workshop gepresenteerd en de leerlingen oefenen hiermee de houding die passend is bij de voordracht en/of (zang-)performance.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Het schrijven van songs sluit aan op de belevingswereld omdat we in de thema’s van de songs de belevingswereld van de leerlingen juist centraal zetten.
De jonge adolescent (10 - 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Het talige denken domineert in deze fase. Taal maakt beginnende concepten en ideeën helder en scherper. De leerlingen zijn in staat om uit te zoomen op de taal, het te ontkoppelen van het ‘concrete’ en er op een abstracte manier naar te kijken.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Leren brainstormen en ideeën genereren door creatief schrijven. (Kerndoelen 5, 9, 10, 12, 54)
  • Kennis en ervaring op doen met stijlfiguren en beeldspraak. (Kerndoelen 9,12, 56)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk. (Kerndoelen 1, 2, 3, 7, 9, 10, 37, 55)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën. (Kerndoelen 37, 54)
  • Bewust worden van songrepertoire en de waarde ervan te leren herkennen als onderdeel van cultureel erfgoed. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop Songwriting kan worden uitgebreid met les in muzikale compositie, zang-coaching, band-coaching en geluidsopname. Er kan zelfs een videoclip worden geschoten binnen het project Song-&Clip-in-1-dag.
De Workshop Songwriting kan een onderdeel zijn van het Kunst & Cultuur Project. In zo’n project begeleiden we jongeren naar een totaal performance. Er komt dan een professioneel dansdocent choreografieën maken en repeteren op de zelfgeschreven songs. Er wordt met een producer gewerkt aan de muzikale omlijsting en geluidsopname. Het project kan worden afgesloten met bijvoorbeeld een talentavond waarbij alle groepen hun eigen song zingen en dansen voor publiek en een jury die een winnaar uitroept.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Songwriting is Rap.
Geschikte vervolgworkshops zijn The Wordshop, Live Looping of StemSterren.
In de workshop The Wordshop gaan de leerlingen aan de slag met poëzie in de vorm van Spoken Word (een kunstvorm tussen rap en songwriting in). In de Workshop Rappen gaan de leerlingen ook aan de slag met tekst en beat. In Live Looping worden de leerlingen uitgedaagd geluiden te stapelen en te mixen om aan beeld betekenis te geven. In de Workshop StemSterren werken de leerlingen met hun zangstem en zingen samen hun favoriete repertoire met aandacht voor de zangkwaliteit en de performance.

Rap

Hieronder leest u hoe de Workshop Rap past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Rap.

Samenvatting workshop
De workshopleider leert de kinderen binnen de muziek te denken en te tellen in maten. Vervolgens wordt de kunst van het rijmen geïllustreerd door bij een willekeurig onderwerp een verhaal te verzinnen. Aan de hand van rijmwoorden worden zinnen gemaakt. Nu gaan de kinderen klassikaal of in teams hun eigen rhyme (raptekst) schrijven. Hierbij kan een relevant thema als uitgangspunt worden gebruikt. De workshopleider loopt rond en helpt waar nodig. Elk team laat hun geschreven raptekst horen op stoere hip-hop beats. De workshop kan worden afgesloten met een performance in de klas, voor een andere groep of voor de hele school.

Karakteristieken

  • De workshop wordt geleid door een enthousiaste en ervaren rapper
  • De leerlingen ontdekken hoe leuk het is om vrij te associëren en hun eigen verhaal te creëren door een rhyme te schrijven
  • De leerlingen spelen met taal en rijmwoorden en verbreden hun vocabulaire
  • In de workshop werken de leerlingen in teams hierdoor worden de samenwerkingsvaardigheden als: overleggen en respect voor elkaars waarden en normen aangesproken
  • De leerlingen laten hun tekst leven door deze te plaatsen op de beat
  • De muzikaliteit wordt aangesproken met het laten ‘flowen’ van de tekst op de beat.
  • De leerlingen werken aan hun performance met aandacht voor hun houding, stemgebruik, gelijkheid in spreektempo, volume, lichaamstaal, gevoel voor de beat en muzikale afspraken.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Deze workshop is geschikt vanaf groep 4 tot en met groep 8 van het basisonderwijs. Wanneer een leerling in staat is om te schrijven en te rijmen kan er al een rap geschreven worden. De belevingswereld van de leerling wordt meegenomen in het thema van de teksten.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Het schrijven van een tekst in een verhalende vorm met rijmwoorden. (Kerndoelen 5, 9)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk (Kerndoelen 7, 37, 55)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën (Kerndoelen 37, 54)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop Rappen is goed in te zetten voor thema- en projectweken over bijvoorbeeld pesten, maatschappijkritiek of milieu. De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een workshopserie van maximaal 4 lessen. In een workshopserie is er meer aandacht voor de kwaliteit van de rhymes en ruimte voor begeleiding/coaching van de teams. Daarbij is er meer ruimte om te werken aan alle aspecten die komen kijken bij een goede prestatie.

Routeplanner
Een geschikte workshops voorafgaand Rap is StemSterren.
Geschikte vervolgworkshops zijn The Wordshop, Live Looping of Theatersport.
In deze workshops wordt er ook met teksten gewerkt, al dan niet, door de leerlingen zelf geschreven. In The Wordshop wordt de tekst meer poëtisch benader en in de workshop Live Looping kunnen de leerlingen hun eigen beat creëren waarop ze vervolgens hun rhymes zouden kunnen spitten. In de Workshop Theatersport leren leerlingen ook snel associëren en gebruiken ze de taal op een creatieve manier in een theatrale context.

The Wordshop

Hieronder leest u hoe de The Wordshop past in onze Leerlijn Muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de The Wordshop.

Samenvatting workshop
Spoken word is een genre tussen poëzie, singer-songwriter en rap in. De kracht van woord, stem, lichaamstaal en performance worden gebundeld. In The Wordshop gaan jongeren spelend aan de slag met taal, metaforen, rijm en ritme. Het eindresultaat is een performance voor elkaar met een loopstation ('herhaalgadget') dat een begeleidend ritme verzorgt.

Karakteristieken

  • De deelnemers ontdekken hoe leuk en creatief taal kan zijn door het simpelweg doen, zonder direct te rationaliseren. Hierdoor wordt de workshop ook interessant voor deelnemers met een achterstand zoals bijvoorbeeld dyslexie.
  • De creatieve rechterhersenhelft wordt enthousiast gemaakt door middel van een freewrite-oefening met handicaps en beeldende elementen.
  • Door middel van een klein trucje wordt aangeleerd hoe je (sneller) beeldend met taal om kunt gaan.
  • De jongeren reflecteren op elkaars beeldtaal en uitspattingen van freewrite- oefeningen.
  • De jongeren werken in groepjes van 2 of 3 samen aan een spoken word performance.
  • De groepjes performen hun spoken word act door in de huid te kruipen van een metafoor, object of gedachte.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
De leerlingen van groepen 7 en 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. In de workshop sluiten we aan bij de belevingswereld van de kinderen door hun eigen belevingswereld juist centraal te zetten met eigen tekst-ideeën.
De jonge adolescent (10 - 14 jaar) bevindt zich in een fase waarin het conceptuele denken steeds dominanter wordt. Het talige denken domineert in deze fase. Taal maakt beginnende concepten en ideeën helder en scherper. De leerlingen zijn in staat om uit te zoomen op de taal, het te ontkoppelen van het concrete en er op een abstracte manier naar te kijken.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Leren brainstormen en ideeën genereren door creatief schrijven. (Kerndoelen 5, 9, 10, 12, 54)
  • Kennis en ervaring op doen met stijlfiguren en beeldspraak. (Kerndoelen 9,12, 56)
  • Samenwerken en reflecteren op elkaars werk. (Kerndoelen 1, 2, 3, 7, 9, 10, 37, 55)
  • Op kunstzinnige wijze uiten van gevoelens en gedachten. (Kerndoel 54)
  • Voor een publiek presenteren en performen van eigen creatieve ideeën. (Kerndoelen 37, 54)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
The Wordshop is goed in te zetten voor thema- en projectweken over bijvoorbeeld pesten, maatschappijkritiek of milieu. De workshop kan desgewenst worden uitgebreid tot een workshopserie van maximaal 4 lessen.

Routeplanner
De geschikte workshops voorafgaand aan The Wordshop zijn Rap en Theatersport. Rap is ook een vorm van Poëzie en Theatersport gaat ook over taal en associëren.
Geschikte vervolgworkshop zijn Songwriting of Live Looping. In de Workshop Songwriting gaan de leerlingen verder met het ontwerpen van poëzie en door het stoeien met metaforen en beeldspraak wordt er een songtekst gevormd. Het zingen van de tekst geeft een weer een andere dementie aan de tekstbeleving en vergroot de muzikale vaardigheden. In de Workshop Live Looping wordt de leerling uitgedaagd juist door geluid een bepaald beeld betekenis te geven.

Cajon

Hieronder leest u hoe de Workshop Cajon past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Cajon.

Samenvatting workshop
In de Workshop Cajon wordt er op speelse wijze gewerkt aan muzikale en ritmische vaardigheden. De invulling van de workshop bestaat uit verschillende muzikale “spelletjes” en ritmes. Al dan niet ondersteund met de ritmiek van bepaalde woorden. Aan de hand van deze ritmes en muzikale afspraken wordt er aan een muziekstuk gewerkt waar ook ruimte is voor eigen inbreng van de leerlingen als daar behoefte aan is. Met als doel: Plezier maken en daarbij ook nog ‘s je muzikale vaardigheden verbeteren of zelfs het geleerde presenteren.

Karakteristieken

  • De workshop wordt geleid door een enthousiaste en ervaren slagwerkdocent.
  • De meegenomen cajones en andere instrumenten nodigen uit om te worden aangeraakt en onderzocht.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen meespelen en geluid maken.
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de deelnemers wordt gevraagd zoals: luisteren naar de docent en elkaar, ritmes nadoen, samenspelen, motorische vaardigheden in het spelen van een instrument, praktisch inzicht en reflectie.
  • De deelnemers werken samen aan een slagwerkstuk dat desgewenst kan worden gepresenteerd.
  • Er is ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 en leerlingen van de middelbare school kunnen deze workshop met veel plezier doen. De Workshop Cajon is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een doe- /denkvermogen van een 7- jarige.
Door toenemende cognitieve vaardigheden vanaf het 8ste jaar groeit het vermogen bij de leerling om zichzelf en hun handelingen te plaatsen in het geheel. De leerlingen gaan graag samenwerkingen aan. In deze workshop reageren de leerlingen op elkaar met ritme-klanken, dit versterkt de betrokkenheid in het maken van de ritmes.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Aan de hand van het ritmisch benaderen van woorden en (kinder)liedjes werken we onder leiding van de docent spelenderwijs aan een slagwerkstuk met veel variatie en eigen inbreng. (Kerndoelen 1, 2, 34, 37, 39)
  • Kennismaken met het bespelen van de Caon. Ieder kind heeft een Cajon tot zijn beschikking tijdens de workshop. (Kerndoel 54)
  • We onderzoeken de klanken van de Cajon. En spelen met volume, toon en tempo en het stapelen van (traditionele) ritmes. (Kerndoelen 1, 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en zelf inbrengen. (Kerndoelen 54, 55, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Cajon kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een groter optreden. Er is dan meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen. Ook kunnen we het traject nog een aantal weken langer maken. In deze lange serie wordt de cajon ook zelf gemaakt. Uitermate geschikt voor praktijk onderwijs. Aan het eind van het extra lange traject heeft iedere leerling dan een eigen cajon en de vaardigheid om er ook op te spelen.

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Cajon zijn Percussie of Djembé.
Geschikte vervolgworkshops zijn Streetbeats en Latin Percussie.
In deze workshops krijgen ritme, tempo en dynamiek een andere rol. Er wordt in deze workshop met andere klankkleuren en ritmes gewerkt. Door de ervaringen in de Cajon Workshop weten de leerlingen wat er van hen wordt verwacht in het aanleren van ritmes en kunnen zij in ander soortige ritme-workshops hun vaardigheden individueel en als groep verbeteren.

Percussie

Hieronder leest u hoe de Workshop Percussie past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Percussie.

Samenvatting workshop
Percussie is een natuurlijke manier van ritmes maken op slagwerkinstrumenten ofwel percussie instrumenten. De leerlingen spelen bijvoorbeeld op shakers, conga’s en bongo’s. Door het spelen met de fantasie met het maken van drumgeluiden worden ritmes leuk en makkelijk te onthouden. Zo worden olifanten-stappen kwart-noten, en appels & peren worden ritmische zinnen.

Karakteristieken

  • De workshop wordt geleid door een enthousiaste en ervaren slagwerkdocent.
  • De meegenomen instrumenten nodigen uit om aangeraakt en bespeeld te worden.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen mee- spelen en geluid maken.
  • De parameters van muziek komen aan bod: hard en zacht, snel en langzaam
  • De deelnemers werken samen aan een slagwerkstuk dat desgewenst kan worden gepresenteerd.
  • De deelnemers worden bewust van hun eigen spel en leren naar elkaar te luisteren.
  • De deelnemers leren muzikaal op elkaar te reageren
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals: luisteren, ritmes nadoen, samenspelen, motorische vaardigheden in het spelen van een instrument

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 tot en met groep 5 van het primair onderwijs kunnen deze workshop met plezier doen. Percussie is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs vanaf een doe-/denkvermogen van een 5-jarige.
De workshops Percussie richt zich op het kennisniveau van groep 1 tot en met groep 5 door ritme niet als een abstract gegeven te zien, maar als een herkenbaar fenomeen in de belevingswereld van de leerlingen. De methodiek van deze workshop richt zich waarneembare en concrete handelingen. Het spelen van de muziek zal vooral geleerd worden door veel herhaling en het voor- en nadoen van muzikale frasen.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Aan de hand van (vereenvoudigde) traditionele ritmes werken aan een slagwerkstuk met veel variatie en eigen inbreng. (Kerndoelen 1, 2, 34, 37, 39)
  • Kennismaken met het bespelen van slagwerkinstrumenten. Ieder kind heeft een eigen slagwerkinstrument tot zijn beschikking tijdens de workshop. (Kerndoel 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en zelf inbrengen. (Kerndoelen 54, 55, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop Percussie kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een groter optreden. Er is dan meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan Percussie is Muziekavontuur.
Geschikte vervolgworkshops zijn Djembé, Cajón en/of Streetbeats.
In deze workshops hebben ritme, tempo en dynamiek weer een andere rol. Djembé wordt met de handen bespeeld. En er wordt vanuit Afrikaans traditionele ritmes gewerkt. Ook in de Workshop Cajón wordt met de handen gespeeld en zijn de ritmes exotischer van aard. In de workshop Streetbeats worden er ritmes gemaakt met alledaagse objecten. En gaan de leerlingen op klank- onderzoek uit. In deze workshops verbreden de deelnemers hun kijk op slagwerk.

Streetbeats

Hieronder leest u hoe de Workshop Streetbeats past in onze Leerlijn Muziek voor het basisonderwijs.
Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Streetbeats.

Samenvatting workshop
Streetbeats is een laagdrempelige slagwerk workshop waarin de deelnemers tot de ontdekking komen dat elk gebruiksvoorwerp een klank heeft. Waar je ook op slaat, het maakt geluid. Dus zelfs met plastic emmers en tonnen kun je muziek maken.

Karakteristieken

  • De workshop wordt geleid door een enthousiaste en ervaren slagwerkdocent.
  • De meegenomen objecten nodigen uit om aangeraakt en onderzocht te worden.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen mee- spelen en geluid maken.
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals: luisteren, ritmes nadoen, samenspelen, motorische vaardigheden in het spelen van een instrument, praktisch inzicht en reflectie.
  • De deelnemers werken samen aan een slagwerkstuk dat gepresenteerd zou kunnen worden wanneer hier behoefte naar is. Er is ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop goed volgen. De Workshop Streetbeats is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs vanaf een doe-/denkvermogen van een 7-jarige.
Door toenemende cognitieve vaardigheden vanaf het 8ste jaar groeit het vermogen bij de leerling om zichzelf en hun handelingen te plaatsen in het geheel. De leerlingen gaan graag samenwerkingen aan. In deze workshop reageren de leerlingen op elkaar met klanken, dit versterkt de betrokkenheid in het maken van de ritmes.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Aan de hand van het ritmisch benaderen van woorden en (kinder)liedjes spelenderwijs werken aan een slagwerkstuk met veel variatie en eigen inbreng. (Kerndoelen 1, 2, 34, 37, 39)
  • Kennismaken met het bespelen van slagwerk “instrumenten”. Ieder kind heeft een eigen slagwerk “instrument” tot zijn beschikking tijdens de workshop. (Kerndoel 54)
  • Onderzoeken van geluiden uit meegebrachte objecten. Zoeken naar ritmische/muzikale mogelijkheden met deze klanken en spelen met volume, toon en tempo. (Kerndoelen 1, 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en zelf inbrengen. (Kerndoelen 54, 55, 58)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshopreeks wordt toegewerkt naar een groter optreden. Er is meer verdieping, meer aandacht voor de verschillende individuen en het accent zal dan ook meer op de presentatie liggen.

Routeplanner
Geschikte workshops voorafgaand aan Streetbeats zijn Percussie en Djembé.
Geschikte vervolgworkshops zijn Latin Percussie, Cajon of Live Looping waarin ritme, tempo en dynamiek op een andere manier nadruk krijgen. Bij Latin Percussie en Cajon wordt er veel meer vanuit de tradities van de muziekstijl gewerkt, kunnen de deelnemers zich muzikaal en ritmisch nog verder ontwikkelen. Bij Live Looping worden ritmisch bewerkt met multimedia.

StemSterren

Hieronder leest u hoe de Workshop StemSterren past in onze leerlijn muziek voor het basisonderwijs.

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop StemSterren.

Samenvatting workshop
In de workshop gaan de leerlingen aan de slag met hun zangstem, moderne popmuziek en krijgen de leerlingen een training in podium performance.
De workshopleider is een enthousiaste en ervaren zang- en podiumartiest en heeft ervaring om leerlingen van verschillende niveaus te betrekken bij het zingen en het optreden.

Karakteristieken

  • De workshop wordt voor een groot deel bepaald door de keuze van het repertoire. Het repertoire wordt bepaald door de doelgroep. In de lesbrief staat omschreven hoe de docent dit organiseert.
  • De workshop sluit aan bij de muzikale belevingswereld van de leerlingen, tenzij daar bewust van wordt afgeweken.
  • De leerlingen worden uitgedaagd van zich te laten horen.
  • De leerlingen ervaren in het samen zingen hoe de stemmen in elkaar versmelten en elkaar versterken.
  • De leerlingen leren muzikale begrippen als: tempo, ritme-opvatting, volume, opmaat, inzetten, crescendo ect.
  • De leerlingen leren om te gaan met hun stem: houding, ademsteun, articulatie, vrij zingen, resoneren, muzikaal fraseren en intonatie.

Aansluiting op belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen van groep 3 tot en met groep 8 van het primair onderwijs kunnen deze workshop goed volgen. StemSterren is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs vanaf een doe-/denkvermogen van een 7-jarige.
Het kennisniveau van deze workshop verschilt per leeftijdscategorie. In de groepen 3 tot en met 5 zal er in het Nederlands worden gezongen. Vanaf groep 6 kan een songtekst ook in het Engels zijn. De zangstem is vanaf groep 3 tot en met 6 nog jong en licht van karakter, de leerlingen hebben de ondersteuning van elkaar nodig. Vanaf groep 6 krijgt de stem meer een eigen karakter. Vanaf groep 7 en 8 worden leerlingen steeds meer zelfbewust en ligt het accent meer op de sociale betrokkenheid, moed en durf om zich te laten horen.

Leerdoelen
Inclusief de nummers van de relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • De leerlingen worden uitgedaagd zichzelf te laten horen (Kerndoelen 34, 54)
  • De leerlingen leren in de workshop hoe zij hun (zang-)stem beter kunnen gebruiken (Kerndoel 54)
  • De leerlingen worden uitgedaagd zichzelf een bepaalde houding te geven voor een publiek (Kerndoelen 54, 56, 57 en 58)
  • De leerlingen leren naar elkaar luisteren en op te gaan in een geheel van stemgeluid (Kerndoelen 37,55)
  • De leerlingen leren door middel van een lied een boodschap te communiceren aan het publiek. (Kerndoelen 13, 14, 37, 54)
  • De leerlingen raken bekend met populaire muziek. (Kerndoel 56)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De Workshop StemSterren kan desgewenst worden uitgebreid tot een reeks van 5 tot 15 lessen. In de workshopreeks werken we toe naar een uitgebreid optreden, mogelijk met live band met een divers repertoire en wisselende bezetting, verschillende groepjes, duetten en solo’s.

Routeplanner
Een geschikte workshop voorafgaand aan StemSterren is Zang & Dans.
Geschikte vervolgworkshops zijn: Musical, Gospel Zingen en/of Musical/Showdance.
Al deze podiumkunst-vormen zijn in meer of mindere mate gericht op publiek en het overbrengen van een boodschap. De wijze waarop je jezelf uitdrukt verschilt in deze workshops. Bij Musical/Showdance ligt de nadruk op het vertellen met het lichaam. Bij de workshop Musical ligt de nadruk op acteren, lichaamstaal en tekst. En bij Gospel Zingen wordt het zingen verdiept door specifiek repertoire met een meer intense boodschap.

Muziekavontuur

Hieronder leest u hoe de Workshop Muziekavontuur past in onze Leerlijn Muziek voor het basisonderwijs.

Klik hier voor praktische informatie over de Workshop Muziekavontuur.

Samenvatting workshop
De Workshop Muziekavontuur gaat over geluiden maken, opnemen, beluisteren en inbeelden wat het geluid zou kunnen betekenen. De workshopleider vertelt een verhaal waarbij de deelnemers geluiden en muziek maken.

Karakteristieken

  • De workshopleider is enthousiast en bespeelt verschillende instrumenten.
  • De instrumenten die klaarliggen nodigen uit om aangeraakt en onderzocht te worden.
  • De deelnemers kunnen vanaf de start van de workshop meteen meebewegen en geluid maken.
  • De workshop heeft verschillende elementen waarin steeds andere acties van de kinderen wordt gevraagd zoals inbeelden, luisteren, bewegingen nadoen, samenwerken, motorische vaardigheden in het spelen van een instrument, praktisch inzicht en reflectie.
  • Er is ruimte voor eigen inbreng van de deelnemers.

Aansluiting op Belevingswereld & Kennisniveau
Leerlingen uit groep 1 tot en met groep 4 uit het primair onderwijs kunnen deze workshop met veel plezier doen. Het verhaal in de workshop sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen. De thema’s die in het verhaal worden verwerkt zijn: circus, zomer, dieren en de kermis.
Muziekavontuur is ook geschikt voor leerlingen in het speciaal onderwijs met een denkvermogen van een 4- tot 7-jarige.
De vaardigheden zelfwaarneming en zelfverbeelding staan centraal in deze workshop. Klanken, beelden en geluiden zijn herkenbaar voor de leerlingen. In het zelf maken van geluid verbeelden de leerlingen hun wereld op hun eigen wijze.

Leerdoelen
Inclusief nummers van relevante kerndoelen in het onderwijs (download kerndoelenboekje).

  • Luisteren naar en inleven in een spannend verhaal. (Kerndoelen 1, 2, 34)
  • Het koppelen van geluiden aan een verhaal, zoals het verklanken van de omgeving of het verklanken van acties. (Kerndoelen 1, 54)
  • Kennismaken met het spelen van instrumenten; elk kind mag 1 of 2 instrumenten bespelen. (Kerndoel 54)
  • Actief bewegingen en geluiden nadoen en betekenis geven aan het klinkende resultaat. (Kerndoelen 54, 55, 58)
  • Na het terugluisteren van een audio-opname reflecteren op de muziek, het verhaal en de samenhang tussen die twee. (Kerndoelen 1, 54, 55)

Suggesties mogelijk vervolgtraject
De workshop kan worden uitgebreid tot een reeks van vijf lessen. In de workshop-reeks werken we toe naar een klein optreden.
In een workshopreeks:

  • Krijgen de kinderen de mogelijkheid om op alle instrumenten te spelen. Hierdoor is er meer afwisseling en verdieping.
  • In een workshopreeks leren de kinderen verschillende liedjes, muziekspelletjes en dansjes.
  • In de workshopreeks spelen de kinderen een rol in het verhaal, zowel muzikaal, als in karakter.

Routeplanner
Geschikte vervolgworkshops zijn Percussie, Djembé of Streetbeats.
In deze workshops krijgen ritme, tempo en dynamiek een grotere rol. In de Workshop Musical zijn acteren, dansen en zingen een aanvulling op het verhaal en wordt de dramatische kant van muziek verder belicht.